Skolsnack

Nu har jag valt kurser inför hösten.. det var inte lätt. Där fanns drygt 10 som verkade intressanta, men tyvärr kan jag ju inte välja när de ska gå. Så i slutändan hade jag inte så stort val. Det stod mellan Svenska som andraspråk (15 högskolepoäng) + Naturvetenskap (15 hp) eller Barns estetiska språk (30 hp). Det blev de 2 första. Eftersom jag skulle kunna läsa det estetiska nästa vårtermin ifall jag inte åker till Indien.

Idag har vi diskuterat skönlitteratur. Om ni får möjlighet så läs Ett annat sätt att vara ung av Per Nilsson, det är bra =) Fast konstig.. Han skriver ganska annorlunda och blandar lite.. En annan bra bok är Emine - En fråga om heder (Gunilla O. Wahlström). Också väldigt bra och ger en intressant inblick i invandrarnas situation och man förstår lite varför de gör som de gör..

Vi har också pratat om populärkulturen i skolan.. Om vad som är hög- och lågkultur. T ex är Independence day-filmen lågkultur.. tror jag.. Föreläsaren hade den som exempel hela tiden iaf. Hon sa också att ju fler människor en film, artist eller låt nådde ut till desto lägre kulturell status fick den.. Intressant.

Fick också betyg i lite arbeten jag gjort den senaste tiden. Rättvisa och väntade. Dvs godkänt i allt utom min pedagogiska plattform, där fick jag vg =) (Man kan få antingen u, g eller vg). Det var kul eftersom den handlar om vad jag har för syn på saker och tydligen hade jag en bra förankring i litteraturen.

Igår vikarierade jag för min handledare i klassen från praktiken. Jag lärde dem brädgårdschiffer =) Det var 2 st som kunde det, den "duktigaste" eleven och scouten!

Igårkväll var jag på ledarmöte hos Lasse och Maggan. Det funkar ganska bra nu, vi är hyfsat kreativa och samspelta.. Vi ska ha kårhajk den 17-18 maj med Astrid Lindgren-tema. Så vi har bestämt alla stationerna nu, jag ska vara Pippi och ha hand om Sakletar-stationen =) Lasse ska vara Karlsson på taket och Lena ska va Lotta, fast det vet hon inte om. Vi ska försöka ordna med ett sockerdrickaträd och bjuda på krumelurpiller.

I fredags var jag och Tony och snackade med Dan, som pluggar nån annanstans och inte är hemma så ofta..

I lördags köpte Tony lite växter och fiskar till sitt akvarium som han börjat använda igen.. Där var en fisk i affären som var skitstor och hade jättestor mun.. äckligt. Annars finns det faktiskt många fina och kul fiskar. (och dyra). På kvällen var vi på Ante och Sebbes maskerad.. Det var trevligt. Vi hade ordnat lite lekar för dem med.

I söndags såg vi nästan hela Sagan om konungens återkomst.

Till slut ett litet citat från boken Barns tankar om kärlek: "Michael 8 år: Jag har inte gjort någon hemlighet av att jag är kär i flera. Jag har bara inte talat om det för någon". =)


Puss och kram


Kommentarer
Postat av: Jessica

Astrid Lindgrentema verkar ju skitbra! Det blir säkert lyckat! Vad var du utklädd till pa maskeraden da? Sa nice att höra att du trivs i skolan, du later sa vuxen och klok, hoppas att jag inte har hamnat för langt bakom med mitt ointelektuella jobb.. Saknar diiig! Puss!

2008-04-08 @ 18:43:51
URL: http://nogg.se/jesssica

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0