Sanyar Adami

Hej gott folk..
i helgen var jag på luciaträning i kyrkan. Gabriella och Karin och Ida var också med + några andra gamla, som är yngre än vi. Stämmorna sitter i sen förr, dock har jag en viss känsla av att jag blir hyfsat ensam i Ö. Kärrstorp och Vollsjö.. Men det ska väl lösa sig. Där är många barn med, bland annat ett gäng pojkar i 6-7årsåldern.. de är inte lätta att ha med att göra. Men de skärper sig nog när det väl gäller. I morgon är det Fränninge som gäller.

På kvällen åkte jag och Tony först till Ystad och åt sen körde vi till Malmö. Jag hade ju redan gissat vad det var vi skulle göra, men kunde inte vara helt säker =) En väldigt bra julklapp var det i alla fall, med Mamma Mia på Malmö arena. Där kändes väldigt nytt och ofärdigt, men det blir nog bra när det är klart. Föreställningen var jättebra! Tyvärr tänkte man lite mycket på filmen och jämförde på något vis, men efter ett tag kom man in i den mer och då var det bra. Skådespelarna och musikerna var väldigt duktiga och det var som vanligt kul att höra sånna bra låtar live. Helt klart sevärd! Och det var mysigt att va där med Tony..

Igår var jag på en av de bästa föreläsningarna jag varit på. Först var den en tjej som hette Anna Flyman Mattsson som pratade om svenska som andraspråk i skolorna och om hennes forskning och iakttagelser på flerspråkiga förskolor. Himla trevlig att lyssna på.
Efter pausen pratade en kille som heter Sanyar Adami som startade tidningen Gringo. Han kom hit när han var 5, för 22 år sedan och växte upp i en Stockholmsförort. Han pratade utan manus om sina upplevelser och om invandrare i övrigt. Bland annat berättade han att hans första stora problem när han kom hit var att hans fröken i förberdelseklassen hette Gunn. Gunn betyder snopp på hans språk (arabiska, kurdiska eller nåt..). Så det var ganska jobbigt och han lärde sig ordet Fröken ganska snabbt. Tyvärr menade Gunn på att i Sverige säger man inte Fröken utan hennes/hans namn. "Så Sanyar, säg efter mig : Guuuunnn... Kan du säga det? GUNN!" (Ej korrekt citerat). Det blev inte bättre av att vaktmästaren hette Gunnar. Han pratade också om orden som kommit in i SAOL, t ex keff och guss, och hur mycket uppståndelse det blivit kring detta eftersom orden kom från utomeuropeiska språk. Guss betyder ju tjej och tjej i sin tur kommer ursprungligen från språket romani. Knäppt.

Igårkväll var det julfest på scoutgården. Det gick helt okej.. Trevligt med dans kring granen och Maja och Jonna och de andra juniorerna klarade luciat bra. Fast det var lite kul när de så diskret de kunde försökte bestämma vilken sång som kom härnäst. Minior och bäver sjöng julsånger, jag hoppas att jag inte hördes mest och patrullarna hade nån kort pjäs som vi inte riktigt fattade.. Men bra ändå. En hel del föräldrar var där också.

Idag har jag skrivit uppsats med Ida, det går framåt.. Nu väntar jag på att vaccinationskliniken ska ringa upp.

Saknar Emelie och Jessica lite, vi får se till att ses mycket till jul! Fram till dess är det uppsats som gäller..

Kommentarer
Postat av: Jessica

Tack för redogörelsen! Vi ses snart! Jag älskar sprak! Jag saknar lucia! Jag vill ocksa se Mamma Mia! Puss!

2008-12-11 @ 18:11:20
URL: http://nogg.se/jesssica
Postat av: Ida

Ni var jätteduktiga i luciatåget! Så stämningsfullt och fint! Pussar!

2008-12-12 @ 13:57:01
URL: http://medketchuptack.blogg.se/
Postat av: Emelie

Äntligen kan jag läsa vad du gör om dagarna. Eller iallafall de dagar du skriver=) vi är väl ungefär lika bra på det känner jag=) Jag blir ledsen varje gång jag tänker på att jag jobbar hela denna vecka. Alltså inget luciatåg för mig i år. Men ni var säkert skitbra=) Fick smyga mig in på Ängsgården idag för att få se sjöbo lucia iallafall. Vi hörs om måndag! Puss. Ps. Saknar dig och Jessica med!

2008-12-12 @ 19:42:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0